

AKTIVITY PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY: Personální podpora 1.II/1 Školní asistent ZŠ 1.II/2 Školní speciální pedagog ZŠ 1.II/3 Školní psycholog ZŠ 1.II/4 Sociální pedagog ZŠ 1.II/5 Kariérový poradce ZŠ 1.II/6 Dvojjazyčný asistent ZŠ Osobnostně sociální a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání ZŠ 1.II/7 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ 1.II/8 Spolupráce pracovníků ve vzdělávání ZŠ Podpora inovativního vzdělávání žáků v ZŠ 1.II/9 Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ 1.II/10 Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem v ZŠ Spolupráce s rodiči žáků ZŠ a veřejností 1.II/11 Odborně zaměřená tematická a komunitní setkávání v ZŠ
Sociální Podnik
Sociální podnik nabízí práci matkám v těžké životní situaci, zejm. pečující o nezaopatřené děti, s cílem rozvinout jejich schopnosti v dané oblasti s budoucím možným potenciálem zaměstnáním v HR.
1. Sociální podnik plní společensky prospěšný cíl
Organizace Matka Podnikatelka, z.s. se přihlásila k naplňování tohoto znaku v oblasti zaměstnávání a sociálního začleňování osob znevýhodněných na trhu práce. Základem se pro ni stává zaměstnávání více než 30 % osob znevýhodněných na pracovním trhu z celkového počtu svých zaměstnanců.
Tento cíl je včleněn do zakládací listiny společnosti a zveřejněn v obchodním rejstříku.
2. Sociální podnik naplňuje sociální princip, integruje a rozvíjí zaměstnance znevýhodněné na trh práce
Zaměření organizace Matka Podnikatelka, z.s. je na integraci osob, zejména žen v tíživé situaci, kterou je návrat do pracovního procesu nahrazující péči o dítě, do běžného života. V plánu je zaměstnání více než 50% znevýhodněných osob na trhu práce z celkového počtu zaměstnanců.
Všichni zaměstnanci jsou zapojeni do chodu a směrování podniku. Na pravidelných poradách jsou probírány stavy jednotlivých zakázek, finanční výsledky firmy a další záležitosti týkající se sociálního podniku. Zaměstnance se speciálními potřebami zavádíme a podporuje prostřednictvím personálních a integračních nástrojů které umožňují zaměstnanci výkon pracovní činnosti a zároveň přispívají k řešení jeho individuálních specifických potřeb (individuální plány podpory a rozvoje zaměstnanců, zjednodušené školící materiály, rozvojová školení finanční a počítačové gramotnosti, možnost profesního růstu dle nově získaných profesních dovedností).
I tento aspekt je zapsán v obchodním rejstříku: „… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) zapojováním zaměstnanců do rozvoje firmy a informováním o výsledcích hospodaření, tzn., že vedení společnosti bude zaměstnance cílové skupiny zvát na pravidelné výrobní porady, kde budou mít možnost vyjadřovat se k činnosti firmy.“
3. Sociální podnik má i ekonomický prospěch
Každý sociální podnik se musí zavázat, že 51 % případného zisku bude reinvestováno. A to zejména do rozvoje podniku a společensky prospěšných cílů.
Informace o využití případného zisku je veřejně dostupná. Manažerském řízení není závislé na externích zakladatelích nebo zřizovatelích, na veřejné správě ani jiném ekonomickém subjektu.
I tyto principy máme vtěleny do zakládacích dokumentů a bude podrobován kontrole odpovědných úřadů. „… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) reinvesticí zisku ve výši více než 51 % zpět do společnosti. Z části budou tyto finanční prostředky využívány pro zkvalitnění a rozvoj produktů firmy, z části pro zvyšování kvalifikace zaměstnanců.“
Účetní závěrka je standarně uveřejněna v obchodním rejstříku.
4. Sociální podnik vykazuje i environmentální prospěch
Dalším aspektem, který musí sociální podniky plnit je environmentální prospěch.
Podílíme se na recyklaci tonerů do tiskárny, používáme recyklované papíry. V maximální možné míře využíváme také oboustranný tisk. Usilujeme o minimalizaci spotřeby energie při naší činnosti.
V sídle společnosti provádíme třídění odpadů (papír, plast, sklo, směsný odpad).
Tento znak je také vtělen do zakládacího dokumentu společnosti: „… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) rozvojem podnikatelské činnosti na konceptu enviromentálního prospěchu – udržitelného rozvoje, s důrazem na efektivní využívání všech zdrojů a šetrný přístup k přírodě a životnímu prostředí – řešením konkrétního enviromentálního problému (t.j. zejména snižování energetické náročnosti a využívání obnovitelných zdrojů).“
5. Sociální podnik se aktivně snaží i o místní prospěch a spolupráci s místními aktéry
Sociální podniky jsou zaměřeny primárně na uspokojování místní poptávky.
Společnost využívá místních firem i na uspokojení vlastních potřeb. Například administrativní potřeby, další podpůrné či doplňkové služby, jsou nakupovány od místních firem.
Většina zaměstnanců žije v okolí obce Postřižín nebo v Praze – okolí provozovny spolku.
Úzce spolupracujeme s dalšími neziskovými organizacemi v regionu.
Opět máme povinnost naplňování tohoto principu včleněnu do zakládací listiny. „… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) spoluprací s lokálními subjekty, kdy do výběrových řízení budou zařazeny místní firmy a podnikatelé včetně podpory lokálních aktivit a potřeb z důvodu podpory rozvoje regionu.“
V naší organizaci Matka Podnikatelka, z.s. naplňování těchto principů vytváří pozitivní tvůrčí atmosféru, podporuje týmového ducha a pomáhá nám zdokonalovat se nejen v odbornosti, ale i v začleňování do běžného života. To je účel integračních sociálních podniků.
Naplňuje tyto principy s níže uvedenými rozpoznávacími znaky:
1. společensky prospěšný cíl
1a1. podnik má společensky prospěšný cíl spočívající v zaměstnávání a sociálním začleňování osob znevýhodněných na trhu práce, který je formulován v zakládacích dokumentech
2. sociální prospěch
2a1. podíl osob ze znevýhodněných skupin tvoří více než 30 % zaměstnanců
2a2. podnik poskytuje integrační podporu zaměstnancům ze skupin znevýhodněných osob
2b1. zaměstnanci a/nebo členové jsou pravidelně a systematicky informováni o chodu podniku, výsledcích hospodaření a naplňování společensky prospěšných cílů; zaměstnanci a/nebo členové jsou zapojení do rozhodování o směrování podniku
3. ekonomický prospěch
3a1 alespoň 51 % případného zisku je reinvestováno do rozvoje sociálního podniku a/nebo naplňování jeho deklarovaných společensky prospěšných cílů
3b1. manažerské řízení podniku je nezávislé na externím zřizovateli či vlastníkovi
3c1. tržby z prodeje výrobků a/nebo služeb a/nebo zboží tvoří alespoň 30 % z celkových výnosů podniku
4. environmentální prospěch
4a1. podnik má formulované zásady environmentálně šetrného podnikání (např. podle principů cirkulární ekonomiky), výroby, spotřeby a provozu podnikatelské činnosti a zároveň tyto zásady naplňuje v praxi
5. místní prospěch
5a1. podnik se ve své činnosti orientuje na lokální potřeby
5b1. podnik přednostně využívá místní zdroje: a) zaměstnává místní obyvatele, b) nakupuje od místních dodavatelů
5c1. podnik komunikuje a spolupracuje s místními aktéry